Monday, October 05, 2009

いただきます


青豆ごはん

We associate many things with autumn, but for many women including me it's the season of 炊き込みご飯, rise cooked with a variety of autmun food ingredients, simply flavored with sake and soy sauce or salt. Today I made this green pea rise, which is my mother's favorite. She's been insisting that I make this rise especially because her sister sent her some green pea. I didn't use electoric rice cooker but my iron pot, so the little burnt rice on the bottom of the pot adds to even better flavor:))

さやから出して冷凍したものを送ってもらったので、豆ご飯作って〜〜、と母のしつこい催促に屈してのメニウ。酒と塩のみで炊くのがおいしいんだな。秋はやっぱりお米がうまい。

ごちそうさま!

(うつわは中西申幸さんの飯碗)

6 comments:

  1. お!!おいしそーー☆
    豆ご飯、大好きーー!
    それがさ、豆大好きなりくとだったんだけど、食べさせすぎたみたいで、最近「まめ、いや!!」って言い出して、全く食べなくなっちゃったよー(笑
    うちも、冷凍してる豆あるし・・・豆ご飯作っちゃおうかなー^^お酒も入れちゃうんだ!

    ReplyDelete
  2. 私はこの豆もコドモのころは大嫌いだった!>m<
    でも今は料理によっては食べれるの。
    豆ご飯はグー♪おいしいよね!
    あ、食べ過ぎるといやになるって、あるよ〜〜。しばらくそっとしておいてあげるしかないかもね^^;
    (私は芋ケンピがめっちゃ好きやってガリガリ食べまくってたら急に気分が悪くなり、それ以来10年ほど食べんかったよ〜〜最近また少しだったら食べるけど^^)
    豆ご飯ね、出汁入れたらアカンのやって!豆の味を壊すんだとか。
    米カップ2、豆カップ1、水カップ2、酒大さじ1、塩小さじ1です♪
    豆以外を炊飯器に入れて、沸騰したところに豆を足してそのまま炊くのん。
    やってみて〜〜^^(by 栗原さんレシピ)

    ReplyDelete
  3. レシピまでーーーサンキュー♪
    ほぉほーーー沸騰したところに豆を足すんだ・・・
    ちょっと明日にでも作ってみる☆
    豆、しばらくそっとしとくーー(笑
    最近は、いりこにはまってるみたい。ひとりでボリボリと食べてるよ。あ、一人じゃなかった・・・きなこと一緒に食べてる・・・(笑

    ReplyDelete
  4. どいたしましてー^^
    って、私が考案したものじゃないのに、いいんだろうか。汗;
    いりこ、きなこちゃんといっしょに食べてるんだ〜〜可愛い!
    あ、ウチノネコズもはまってるよ〜〜〜笑
    カルシウム多いし、ポテチとかスナック菓子より全然いいよねー^^

    ReplyDelete
  5. I'm with you on the burnt part of the rice! (we use pots too) hehe
    This dish reminds me of the simple meals I'd have while staying with friends in Japan...so comforting =)

    ReplyDelete
  6. Yes! It's definitely the part that makes rice more delicious:)) Glad you know that!
    I love simple dishes more and more as I get older. Such dished are easy and quick to make, hehe;)

    ReplyDelete