Wednesday, July 20, 2011

ありがとう

I had expected to post another pic. It'd be one with Sima in her arms. However it ended in an impossible project.

You may know her in this pic. She is keico, a longtime friend on the Internet. It all started with the cats: her cat Truffe and one of my cats Sima looked exactly alike. We would often say we'd love to get the two cats meet.
Then last month she decided to come see me in Tokushima! I was so glad. Sima was already not very well, though she had a good appetite. I thought she would be all right at least by the end of summer. To bring together Sima and keico was the top project and pleasure.

But onThursday evening she got suddenly worse, and the next day, July 15, Sima died.

Keico was to arrive in the early morning on 17, so I was at a loss with an enormous grief  at first. I was not sure I'd be able to welcome and entertain her; will we just keep crying  for the loss of a loved cat?
I let her know of the death of Sima anyway and she came.
It turned out right. I was consoled a lot by her being with me. She said nothing about Sima, had a fun time with me, yet I knew she felt sad.

Thank you, Sima. You gave me a lot of things these 17 years!
Thank you, keico chan, for coming at the right time. If you hadn't been with me, I'd have spent these days just crying.

I'm OK, so don't worry.
Sima, I'm happy because I could be with you till the very last time.  I believe you're  running and flying freely without any pain now.

写真は(あのビビリの!)ヨーダとkeicoちゃん。
でも本当は彼女とシマのツーショットになるはずでした。


シマは彼女が来る2日前に突然死んでしまった。
ボケも始まってるような、そして明らかに体力が落ちて痩せて、それでも食欲は旺盛で、前よりも図々しいくらいで、よく甘えてはいたけれど、それもシマ自身が頑張らなくちゃ、って思ってのことだったのかもしれない。

夏の間はもつだろう、と思っていたけれど、予感はありました。それでも年齢のこともあるし、残りの時間が限られているならば、病院に連れて行くことはしない、と決めていたので、シマの好きなように過ごさせていたのでした。


シマこそは、私とkeicoちゃんが知り合うきっかけでした。keicoちゃんのトリュ君とシマは生き別れの双子?ってくらい似ていたのです。年齢はずいぶん違うんだけども。
だから、いつか2匹を会わせたいね、なんてよく言ってたし、とにかくkeicoちゃんとシマを会わせることは私の夢でした。
keicoちゃんが突如、徳島に遊びに行く、って言ってくれた時は本当に嬉しかった。シマは絶対keicoちゃんにべったりだろうなーって思って、彼女の来るのを楽しみに待っていました。
なのに、木曜日の深夜、仕事から戻ったらシマはすっかり様子が変わっていて。金曜日にはまた食欲を見せて少し食べて、いつものようにトイレじゃない所でうんちをしようとし始めたして、でもその夜、横になったまま、少しけいれんをした後、静かに最後の眠りにつきました。

こんなことになっちゃって、どうしよう、せっかく来てもらっても何もできないかも、と思ったけれど、「一緒に泣こう」と言ってもらって少し落ち着いたので、keicoちゃんには来てもらうことにしました。

来てもらってよかった。何も言わなくても、一緒に泣かなくても、悲しい寂しい気持ちは共有できるし、こんな時でも楽しく過ごせた!本当にありがとう。

シマ,今まで17年間ありがとう。最後の最期まで一緒にいて看取ることができてよかった。だから信じられる。シマは今きっと全ての不自由さを捨てて好きなように飛び回っている。もうどこにでも行ける。